دستکش ایمنی نخی
جنس زیره کفش ایمنی عایق برق
تجهیزات ایمنی جوشکاری
لباس کار اطفای حریق
نکات مهم در لباس کار عایق برق
لباس کار راهداران
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

تجهیزات ایمنی جوشکاری

خطرات جوشکاری بدون تجهیزات ایمنی:
در حین جوشکاری، اپراتور در معرض خطراتی مانند برق گرفتگی، سوختگی، آسیب چشم و استنشاق دودهای سمی است که به ریه ها آسیب می رساند. برای جلوگیری از این خطرات، اپراتور باید از تجهیزات ایمنی خطرناک تری استفاده کند. بنابراین، بررسی دانش تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای جوشکاری بسیار مهم است
یکی از خطرات جوشکاری بدون پوشش صورت و چشم، سوزش صورت و از دست دادن بینایی برای مدت محدود یا دائمی است. اشعه ماوراء بنفش حاصل از جوشکاری باعث التهاب قرنیه و سوزاندن شبکیه می شود.
استفاده از تجهیزات حفاظتی ویژه برای جوشکاری MIG (co2) و جوشکاری TIG (آرگون) بسیار مهم است.
تجهیزات حفاظت فردی شامل کلاه ایمنی، لباس کار، دستکش کار، چکمه کار، ماسک جوشکاری، عینک جوشکاری، ماسک جوشکاری، شلوار، لنت پا و پیش بند می باشد. در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد
لباس های جوشکاری:
بسته به نوع جوش، رنگ و جنس لباس متفاوت است. اما جنس آنها به طور کلی به سه دسته پارچه، کتان و جین تقسیم می شود که از سوختن و از بین رفتن لباس اپراتور جلوگیری می کند.
ویژگی مشترک این الیاف سبکی و مقاومت بالای حرارتی آنهاست.
لباس کار از نخ جامد و پارچه ضخیم تهیه می شود که در صنایع فولاد و ریخته گری و کار در کنار کوره استفاده می شود.
لباس های جین از جین و 100% پنبه ساخته شده اند. این ماده بادوام و ضد حساسیت است.
لباس جوش قرمز مخصوص جوش آرگون است. در حین جوشکاری آرگون به دلیل وجود اشعه ماوراء بنفش و مواد رادیواکتیو، استفاده از لباس هایی که این تشعشعات را از فرد خارج می کند ضروری است. رنگ قرمز این خطرات را از بین می برد. جنس این یونیفرم کتانی نخی است و در دو تکه موجود است که از کل بدن محافظت می کند.
پیش بند جوشکاری:
این کار از سوختگی لباس و پوست در اثر جوشکاری جرقه و حرارت جلوگیری می کند. پیش بند ها از چرم ساخته شده اند.
پایه جوشکاری:
بریس های ساق پا به شورت دستکش وصل می شوند تا دست ها را از پاشیدگی جوش محافظت کنند. ساق از چرم اشبالت ساخته شده است که در برابر ضربه، سوختگی، حرارت و مواد شیمیایی مقاوم است.
جوشکاری ماسک های استخوانی:
ساق پا از پا و زانو در برابر ضربه، گرما و مواد شیمیایی محافظت می کند. علاوه بر محافظت از زانو، از کفش های شما نیز محافظت می کند. اسپینر نیز از چرم ساخته شده است.
کفش ایمنی:
ما از کفش های ایمنی برای محافظت از پاهای خود در برابر برق گرفتگی، سوختن پاها و برخورد با اجسام سخت و سنگین استفاده می کنیم. کفش ایمنی باید زیره ای مناسب، طبی و سبک داشته باشد و رویه کفش با چرم پوشانده شود تا از دوام بیشتری نسبت به کفش های ایمنی معمولی برخوردار باشد. کفش باید مقاومت بالایی در برابر اجسام سنگین داشته باشد. جنس زیره کفش معمولا از PU یا مموری فوم و جنس رویه از چرم، میکروفایبر و چرم است.
ایمنپا، فرزان، فرزین، فولادپا، گردن و یحیی برندهای معروفی هستند.
دستکش کار:
انواع دستکش های کار و تجهیزات حفاظتی شامل دستکش های جوش آرگون، دستکش های جوشکاری هوبارت، دستکش های لاستیکی و دستکش های محافظ برش می باشد.
دستکش های جوش آرگون از پوست گوسفند یا بز ساخته می شوند. این دستکش ها برای ایجاد راحتی و آزادی عمل برای جوش آرگون و سایر عملیات جوشکاری دقیق استفاده می شوند.
دستکش زرد جوش هوبارت از چرم گوساله ضخیم و یکدست با پارچه و نمد ساخته شده است. در مواد مرغوب این دستکش تمامی درزها گلدوزی شده و نخ دوخت برش خورده و مقاوم در برابر حرارت می باشد. از این دستکش می توان برای جوشکاری MIG، TIG، جوشکاری قوس دستی و سنگ زنی استفاده کرد.
Red Hobart یک دستکش جوشکاری الکتریکی و co2 است. این دستکش از پوست ضخیم گاو و یک دست با پارچه یانمدی ساخته شده است. در جنس مرغوب این دستکش تمامی درزها پوشیده شده و دوخت از بریدگی و آسیب حرارتی در امان است.
تجهیزات ایمنی برای جوشکاری
استفاده از تجهیزات حفاظت فردی روشی موثر برای حذف یا کاهش خطرات احتمالی تصادف است. عدم استفاده از تجهیزات می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامتی یا حتی جان انسان وارد کند. تجهیزات حفاظت فردی ابزاری است که کارگران در مشاغل مختلف بسته به نوع کار و شرایط محیط کار باید از آن برای محافظت از جان خود استفاده کنند.
با توجه به اینکه خطرات احتمالی جوشکاری متفاوت است و به دلیل تماس جوشکار با تشعشعات گرما و نور که شامل اشعه ماوراء بنفش است، خطراتی مانند پاشش فلزات و برق که می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، فرد همواره تهدیدی برای جوشکار و جوشکار استفاده از تجهیزات حفاظتی مهم و ضروری است. استفاده صحیح از تجهیزات حفاظتی علاوه بر محافظت از جوشکار در برابر خطرات، کار ایمن را تضمین می کند.
استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در حین انجام کار برای جلوگیری از حوادث یا صدمات ناشی از جوشکاری بسیار مهم است. جوشکاری کاری است که هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی انجام می شود. بنابراین، هنگام کار، ارزیابی اینکه جوشکاری در یک منطقه یا کار خاص چقدر می تواند خطرناک باشد و رعایت اصول ایمنی چقدر ضروری است، الزامی است، زیرا همانطور که گفته شد، جوشکاری بسیار زیاد است. منبع تجهیزاتی که آلوده است و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.
تجهیزات جوشکاری
انواع تجهیزات ایمنی جوشکاری و مواد مصرفی
تجهیزات حفاظتی مورد نیاز جوشکار در حین جوشکاری عبارتند از:
پرتوهای جوشکاری باعث سوختگی پوست و چشم می شوند. تجهیزاتی مانند فیلترهای نوری، عینک های ایمنی، دستکش های مخصوص و محافظ های صورت باید برای جلوگیری از آسیب ناشی از مشعل های جوشکاری استفاده شود.
الکتریسیته در حین جوشکاری می تواند باعث سوختگی و شوک الکتریکی شود. برای پیشگیری از این عارضه استفاده از ماسک و دستکش ضروری است.
گازهای منتشر شده در دود جوش می تواند باعث خفگی و آسیب جدی به چشم شود. برای این منظور استفاده از عینک های محافظ و تجهیزات محافظ تنفسی ضروری است.
در حین جوشکاری، ذرات می توانند در محیط پراکنده شوند و باعث آسیب فیزیکی شوند. استفاده از عینک ایمنی و تجهیزات RPE برای جلوگیری از آسیب جزئی از وظایف این سمت می باشد.
جوشکاری صداهایی تولید می کند که می تواند به شنوایی انسان آسیب برساند. برای جلوگیری از این آسیب استفاده از محافظ های گوش بسیار موثر است.
جرقه ها و پاشش مواد در هنگام جوشکاری بسیار خطرناک هستند و می توانند باعث سوختگی و صدمات فیزیکی شوند. عینک ایمنی محافظ صورت؛ لوازم جانبی مانند محافظ شنوایی و دستکش ایمنی فرد را در برابر جرقه و آلودگی مواد تضمین می کند.
در ادامه در مورد انواع تجهیزات حفاظتی جوشکاری بیشتر توضیح خواهیم داد:
محافظ صورت:
محافظ صورت نمونه ای از تجهیزات حفاظت فردی برای تنفس است که به دو نوع پوشش بازتابنده و غیر بازتابنده تقسیم می شود. این سپرها گرمای تابشی حاصل از جوشکاری را منعکس می کنند و از تشخیص این گرما توسط جوشکار جلوگیری می کنند.
تابلوها در دو نوع دستی و مکانیکی ساخته می شوند. این سپرها از سر و صورت در برابر تشعشعات و احتمال برخورد با اجسام محافظت می کنند.
برای خرید تجهیزات جوشکاری اینجا کلیک کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.